واقعا با زمانهامون چه کار میکنیم؟

بخشی از دوشنبه هفته ای که گذشت را در تداکس تهران سپری کردم. مستقل از سخنرانی های ارائه شده و نقاط ضعف و قوت این برنامه، یکی از بخشهای کلیدی این رویداد برای من، پخش یکی از سخنرانیهای ارائه شده در یکی از برنامه های TED بود. ارائه این سخنرانی را دکتر Luis Von Ahn از اساتید دانشگاه Carnegie Mellon بر عهده داشت. ایشون مبدع کپچا (Captcha) یا همون حروف به هم ریخته ای که در زمان ثبت نام و تکمیل اطلاعات در سایتهای مختلف می بینید هستند. کاربرد این تصویر اطمینان از این موضوع هستش که یک انسان در حال تکمیل فرم هستش و نه یک سیستم کامپیوتری که داره بصورت خودکار این کار را انجام میده!

خب کجاش کلیدی بود؟ تا اینجاش هنوز هیچی! نکته ای که برای من خیلی تاثیر گذار بود این بود که توی بخش اول سخنرانی تعریف میکنه که خب ورود اطلاعات این فیلدهای کپچا اجتناب ناپذیر هستش و ما عملا راهکار دیگه ای برای تمایز انسان از ماشین نداریم (حداقل فعلا) اما مشکلش چیه؟

مشکل اینجاست که طبق تحقیقی که انجام دادن به این نتیجه رسیدن که در یکروز حدود ۲۰۰ میلیون فیلد کپچا توسط کاربران سایتهای مختلف پر میشه! هر فرد هم برای تکمیل هر کپچا حدود ۱۰ ثانیه وقت صرف میکنه؛ خب؟ حالا اگر این دو تا عدد را در هم ضرب کنیم میشه؟ بله میشه بیشتر از ۵۵۰۰۰۰ ساعت در هر روز!!! این همه زمان برای یک کار بیخود و بی ارزش 😕

بعد در ادامه سخنرانی میاد و یکی دیگه از پروژه هاشون را هم معرفی میکنه که اسمش reCaptcha هستش و در اصل نسخه تکامل یافته و بسیار جذابتر همون کپچای قبلی هستش و هدف اصلیش رفع اون مشکل قبلی کپچا، یعنی همون تلف کردن وقت انسانهاست و با کمک این روش جدید در کنار اینکه هنوز ما اون مکانیزم شناسایی انسان از ماشین را داریم، میتونیم یک استفاده مفید هم از زمان (همون ۱۰ ثانیه ها) بکنیم و اون هم کمک به دیحیتالی کردن کتابهایی هستش که نسخه الکترونیکی ازشون وجود نداره مثل یک عالمه از کتابهای چاپی قدیمی! (حالا اینکه چه جوری این کار انجام میشه را میتونید توی ویدیوی سخنرانیش که پایین ضمیمه کردم ببینید)

چیزی که من را به فکر فرو برد این بود که ما واقعا با زمانهامون چه کار میکنیم؟ یک نفر مثل این بنده خدا میاد و برای استفاده بهینه از ۱۰ ثانیه های افراد یک پروژه تعریف میکنه اینجوری بهره وری ایجاد میکنه و در مقابل هر کدوممون در طول روز چقدر زمان را صرف فعالیتهای بی ارزش یا کلا صرف هیچی میکنیم؟؟؟

به نظرم واقعا هممون باید یک تجدید نظر جدی روی استفاده از زمانهامون بکنیم. وقتی من افرادی را که دور و برم هستند و به نظرم خیلی هم خوب از زمانهاشون استفاده میکنن را میبینم باز هم به نظرم کلی زمان هدر رفته دارند که میتونن ازش استفاده بهتری بکنند 🙂 دیگه چه برسه به خود من که واسه خودم سمبل اتلاف وقت هستم 😉

در ادامه هم که ازتون دعوت میکنم حتما این ویدیو را ببینید و لذت ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.