کوسه، کرونا، استرس و مرگ!

کوسه، کرونا

شاید براتون جالب باشه که بدونید اغلب افرادی که در اثر حمله کوسه جونشون رو از دست میدن، واقعا بخاطر خود حمله و به اصطلاح گاز کوسه نبوده که مردن! 😳 حدس میزنید پس از چی میمیرن؟ شاید بهتر باشه که اینجوری توضیح بدم که بر اساس تحقیقات انجام شده، یک تعداد زیادی از کارشناسهای اقیانوس و کوسه و … معتقدند که کوسه‌ها، اصولا مزه گوشت و خون انسان رو دوست ندارن و حالا اگر به دلایل مختلفی پیش بیاد که به یکنفر حمله کنن بعد از همون گاز اول بیخیالش میشن! یعنی اینجوری نیست که طرف رو تیکه و پاره کنن 🙄

خب پس اگر کوسه‌ها یک گازی میزنن و میرن، چی میشه که طرف میمیره؟ بررسی موارد خیلی متعدد نشون داده که علت اصلی مرگ برای افرادی که کوسه بهشون حمله کرده، جراحت و مثلا خونریزی پیش از حد نبوده، بلکه علت فوت در اغلب مواقع، مواردی مثل ایست قلبی، غرق شدگی و … بوده! خب این یعنی چی؟ هیچی دیگه، یعنی طرف از ترس کوسه و حمله‌ای که بهش شده کلا دچار ایست قلبی میشه! یا مثلا بخاطر همین ترس، دیگه کلا شنا کردن یادش میره و اینقدر دست و پا میزنه که آخر سر غرق میشه 🙁 در صورتیکه اگر میتونست خودش و ذهنش رو کنترل کنه، اصولا تا ساحل شنا میکرد یا اینکه بالاخره یکی بهش میرسید و نجاتش میداد.

راستش توی این چند هفته که این موضوع کرونا جدیترین و فراگیرترین موضوع کشور و البته دنیا شده، خیلی یاد این سناریوی بالا میافتم. چیزی که همش جلوی چشمم میاد اینه که ملت عقل و منطق رو خاموش کردن و دارن دستی دستی خودشون رو غرق میکنن! قطعا نمیخوام موضوع رو کم اهمیت جلوه بدم اما خب این حجم از استرس و نگرانی رو هم درک نمیکنم. نمیتونم با تمایل بیش از حد مردم برای همراهی با اخبار بد و نگران کننده، که بخصوص هیچ سند، مدرک و استدلال منطقی هم پشتشون نیست ارتباط برقرار کنم. اینکه چرا اینقدر همه دوست دارن تا یک وویس بی نام نشون که به دستشون رسیده رو به تمام گروههایی که عضو هستن فوروارد کنن و نگرانی رو برای همه ایجاد کنن رو درک نمیکنم. البته چندباری هم که به دوستان نزدیک گلایه کردم، اینجوری توجیه کردن که اینها باعث هوشیار شدن و دقت بیشتر مردم میشه!!

این خیلی موضوع مهمیه که اصولا در شرایط اضطراب و نگرانی قدرت تجزیه و تحلیل و تصمیم‌گیری افراد هم تحت تاثیر قرار میگیره و کمرنگ میشه! Trevor Noah مجری بامزه برنامه The Daily Show توی یکی دو تا قسمت قبلی برنامه، به همین موضوع اشاره کرد و داشت میگفت یکی از دلایلی که اینقدر چرت و پرت توی شبکه‌های مجازی میبینیم همینه که توی شرایط  بحران و استرس کسی اصلا فکر نمیکنه! خیلی بامزه بود که همین چرت و پرتهایی که ما دور و برمون و توی شبکه‌های اجتماعی میبینیم مشابه یا عینا توی همه جای دنیا هست. توی همون برنامه یکسری مثال هم از راهکارهای درمان و پیشگیری کرونا که الان داره توی شبکه‌های مجازی اونجا (آمریکا) میچرخه اورد؛ مثل چی؟ مصرف سیر، خوردن مایع سفیدکننده، مصرف کوکایین و استمنا!!! که خب این آخری اصولا با توجه به محدودیتهای فرهنگی ما نمیتونه جزو گزینه‌های اینور دنیا باشه 😛 طبیعیه که مثلا هیچ آدم عاقلی حاضر نیست برای پیشگیری یا درمان هیچ مشکلی، مایع سفیدکننده بخوره اما خب اگر بخاطر استرس و تنشهای ذهنی، اون عنصر عقل رو بزاره کنار، سفیدکننده که سهله، به نظرم جوهرنمک هم ممکنه بخوره!

توی همون برنامه، به یکسری دیگه از واکنشها و حرکتهای غیرمنطقی مردم هم اشاره کرد. مثل حمله کردن مردم خیلی جاهای دنیا به فروشگاهها برای خرید دستمال توالت! دقیقا جمله‌اش این بود که “تا حالا دیدین کسی به خاطر نداشتن دستمال توالت بمیره؟ اگر نه، پس برای چی اینجوری حمله میکنید؟” حالا دستمال نبود روزنامه یا هرچیز دیگه ای! 😀 تیکه بامزه‌اش هم این بود که آقا، من بچه بودم اصلا دستمال و اینا در کار نبود! (توی آفریقا متولد و بزرگ شده) اما خب نمردم 😀

به نظرم میشه به موقعیتهای اینچنینی که ممکنه در طول عمر هر کسی فوقش یکبار پیش بیاد، مثبت هم نگاه کرد. یک همچین شرایطی میتونه فرصت خیلی خوبی باشه برای تمرکز بیشتر، فکر کردن بیشتر، یادگیری بیشتر، برنامه‌ریزی بهتر و … چه برای زندگی شخصی و چه برای یک سازمان و … مثلا من به عنوان مدیر یک شرکت با توجه به اینکه تقریبا همه جلساتمون کنسل و پروژه‌هامون متوقف شده، پس زمان بیشتری دارم برای اینکه بتونم برای برنامه‌های سال جدید شرکتم بیشتر وقت بزارم و برنامه‌ریزیهای بهتری انجام بدم.

در زندگی شخصی هم مثلا اگر برنامه‌های تعطیلات عیدم همه‌اش رفته روی هوا خب از همین الان میتونم با آرامش بیشتری برای تابستون برنامه‌ریزی کنم. یا مثلا الان برای تصمیمات مهمی که همیشه احساس میکردم زمان کافی برای فکر کردن بهشون ندارم، وقت بزارم. روی آموزشی و یادگیری برای خودم مانوری نمیدم چون در شرایط عادی هم همیشه داره یک زمان قابل توجهی رو به خودش اختصاص میده 😛 پس بیشتر ترجیح میدم این زمانها رو صرف استراحت، فکر کردن و برنامه‌ریزی کنم.

خلاصه همین دیگه! بیاین و از این کوسه‌ای که بهمون حمله کرده خیلی نترسین و یکمقداری خودتون رو جمع و جور کنید. چون در غیر اینصورت احتمالا غرق میشین 🙁 شاید اولین کار هم برای کنترل و مدیریت ذهنتون این باشه که دست از سر شبکه‌های اجتماعی و اخبار و وویسهای ناراحت کننده و استرس‌زا بردارین؛ اینکه بصورت پخش زنده در جریان مبتلایان و فوت شده‌ها باشین چه ارزش افزوده‌ای براتون ایجاد میکنه، جز ایجاد تنش ذهنی و کمرنگ شدن قدرت تجزیه و تحلیل و عدم امکان تصمیم‌گیری درست! سعی کنید از موقعیت پیش اومده بیشتر و بهتر استفاده کنید و برای روزهای بعد از کرونا برنامه‌ریزی کنید.

 

توی مطلب بعدی راجع به منحنی تغییرات (Change Curve) توضیح میدم و واکنش افراد نسبت به شوکها و تغییراتی که باهاش مواجه میشن! فکر میکنم براتون جالب باشه 🙂

دیدگاه‌ها

  1. فتاح

    سلام و درود خدمت شما . واقعا همینطوره که فرمودین . این مسئله تا حدی بزرگ میشه برای افرادی که ۱ کلاغ رو ۴۰۰ کلاغ میکنن و از دیدگاه خودشونم نظر میدن. دیگه برای درمان کرونا نه لوازم بهداشتی جواب میده نه روغن گل بنفشه :).
    مطالبی که منتشر میکنید واقعا جذاب و بروزی هستن. ممنون بابت وقتی که برای انتشار تجربه و آگاهی اطرافیان میذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.