از گذشته چی یادتون میاد؟

George Santayana

جرج سانتایانا (George Santayana) (البته اسم کاملش که اسم اسپانیاییش میشه خیلی طولانی تر از این حرفهاست 😉 ) یکی از نویسنده هایی به حساب میاد که بیشتر از کتابهاش، بخاطر یکسری از جمله هاش معروف شده (مثل همینی که توی تصویر بالا میبینید)! متولد ۱۸۶۳ توی مادرید بوده و علیرغم اینکه اصالتا اسپانیایی بوده و تا آخر عمرش هم شهروند اسپانیا محسوب شده اما بیشتر عمرش رو توی آمریکا زندگی کرده و تقریبا همه نوشته های معروفش هم به انگلیسی هستند.

یکی از معروفترین و شناخته شده ترین کتابهاش اسمش هست The Life of Reason (که ترجیح میدم براش معادل فارسی نیارم) که زمینه اصلیش مربوط به فلسفه میشه اما میشه گفت خیلی قاطی پاتیه و البته جالب (قاطی پاتی از این نظر که توی حوزه های مختلفی توش حرف زده)! توی این کتاب که گفتم خودش یکی از معروفترین کتابهای سانتایانا به حساب میاد معروفترین جمله اش هم اومده و اون هم اینه که “آنهایی که گذشته خود را به خاطر نسپارند محکوم به تکرار آن هستند” (جمله اصلی و انگلیسی اش رو توی تصویر پایین گذاشتم).

Those who cannot remember the past are condemned to repeat it

راستش اینقدر که فکر میکنم این جمله خودش گویاست، چیز خاصی برای نوشتن ندارم. فقط یک نکته ای هست و اونم اینه که حواسمون باشه وقتی میتونیم گذشته را به درستی به یاد داشته باشیم که درس اون تجربه رو گرفته باشیم و اگر فقط یک رویداد توی زندگیمون را بخاطر سپرده باشیم و نتیجه مثبتی برامون به همراه نداره!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.