بهبود مستمر خدمات: شش گام تا موفقیت!

با بهره گیری از مدل شش قدمی بهبود مستمر خدمات (CSI)، شما یک اسلحه مخفی جهت کسب اطمینان از آن که متخصصان مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) تغییرات و بهبودهای خدمات را به شکلی اثربخش و کارآمد پیاده سازی میکنند در اختیار خواهید داشت.

حالا این شش قدم کدامند و شما چگونه آنها را دنبال کنید؟

قدم اول: چشم انداز چیست؟

چرایی: مدیریت خدمات فناوری اطلاعات(ITSM ) برای ترسوها نیست و به تعهد اجرایی متخصصان این حوزه نیاز دارد. در اغلب اوقات سازمان های فناوری اطلاعات برای پیاده سازی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات با این مفهوم به مشکل بر میخورند که باید پیاده سازی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات را بر اساس ITIL پایه ریزی کنند بدون اینکه اول این سوال را مطرح کنند که “چشم انداز چیست؟”

چگونگی:

  • مشکلی که در حال تلاش برای حلش هستید را شفاف کنید
  • این مشکل چگونه اهداف کسب و کار را تحت تاثیر قرار داده است؟
  • زمانی هم برای یکپارچگی با اهداف کسب و کار صرف کنید و ببینید که توقع دارید با مدیریت خدمات فناوری اطلاعات به چه چیزهایی برسید.

نتیجه: شروع به شناسایی مشکلات کرده اید، سعی کرده اید درک درستی از این که مدیریت خدمات فناوری اطلاعات چطور می تواند این مشکلات را حل کند و چگونگی همسویی این اقدامات با اهداف کسب وکار پیدا کرده اید (این اولین گام کلیدی در پیاده سازی موفق مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است). تلاش متمرکز شده در این مرحله در تمام طول عمر پیاده سازی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات انعکاس خواهد داشت.

قدم دوم: الان کجا هستید؟

چرایی: زمانی که شما یک تصویر بزرگ را در ذهن پروش داده اید نیاز به یک واقعیت سنجی دارید: سوالات سخت بپرسید و عواملی که شما را عقب نگاه داشته اند را شناسانیی کنید.

چگونگی:

  • از یک شخص ثالث بخواهید که وضعیت سازمان را ارزیابی کند و گزارشی از عواملی که باعث فاصله داشتن کسب و کار از جایی که می خواهد باشد را تهیه کند. اینکار بصورت داخلی هم قابل انجام است اما نیازمند دیسیپلین های پیچیده و عدم وابستگی احساسی در حد زیادی است تا بتوان به گزارش مطلوبی رسید.
  • این گزارش پایان کار نیست؛ این در حقیقت جمع آوری و شناسایی شواهد و مسائل به منظور شروع بهبود خدمات است.

نتیجه: ارزیابی شما باید طوری باشد که یک تصویر واضح از وضعیت فعلی و مشکلات آنرا در اختیار شما قرار دهید تا بر اساس آن بتوانید اولین گام را به سوی چشم انداز خود بردارید.

 

ادامه این نوشته را اینجا دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.