فجایعی به نام سامانه‌های تولید شده در شرکتها و سازمانهای دولتی و شبه دولتی!

مدت زمان نسبتا زیادی از دورانی که برنامه‌نویسی میکردم و حوزه تدریسم هم در این زمینه بود میگذره و همین باعث شده که به دلیل مشغله زیاد کاری و فکری، حتی از تکنولوژیها و ابزارهای جدید تولید نرم افزار و وبسایت هم خیلی مطلع نباشم. اما چیزی که از گذشته تا همین امروز همیشه روی اعصابم بوده وضعیت نرم‌افزارها و سایتهای این شرکتها و سازمانهای دولتی و شبه دولتی مثل بیمه، دارایی، ایرلاینها و … بوده!

اینکه فلان سازمان با اون عرض و طول نتونسته یک محصولی که حداقلهای کمی و کیفی یک سامانه را داشته باشه تولید و ارائه کنه! یا اصلا همین سئوال که چرا باید تولید کنه؟ نمیتونسته به یک جای درست و حسابی برون سپاری کنه؟

نمیدونم چه تعدادی از مخاطبین و خوانندگان این مطلب مسئولیت شرکتی دارند که لازم باشه مثلا هرماه به سایت بیمه، دارایی، ارزش افزوده و … وارد بشن و یک کارهایی رو انجام بدن! هربار که به این سایتها وارد میشم و یا نرم‌افزارهاشون رو باز میکنم و با این قیافه‌ها و امکانات عقب مونده‌شون مواجه میشم به این فکر میکنم که واقعا این چیزی که شده درگاه ارتباط مردم با این سازمانها در حد تمرینهای کلاسی اواسط دوره‌ای مثل ASP .Net من در ۱۰-۱۲ سال پیش بوده! واقعا چرا اینجوریه؟ تخصص؟ تعهد؟ نظارت؟ تعریف درست مسئله؟ به نظر شما کدوم اینها میتونه سرمنشاء این وضعیت باشه؟

راستش تنها دلیلی که باعث شد شروع کنم به نوشتن اینها، فاجعه جدیدی به اسم نسخه جدید “اینترنت بانک ملت” بود که به قول خودشون توی تبلیغاتشون “ماه شده”!!! همه اون قبلیها رو میذاشتم به این حساب که خب آقا اینها مربوط به N سال پیش هستن و چون داشته کار میکرده پس دیگه کسی حال نداشته از اول تولید کنه و … اما این اینترنت بانک ملت که چند هفته ای از رونماییش میگذره واقعا دیگه نوبر بود!

چون نمیخوام اینجا پرچونگی کنم پس فقط چندتا نمونه میارم و قضاوت دیگه با خودتون! اینم بگم که من نه متخصص واسط/تجربه کاربری هستم، نه مدیرمحصول، نه اسکرام مستر، نه کارشناس کنترل کیفیت و نه هیچ چیز دیگه! اینهایی که هم که اینجا دارم میزارم به عنوان نظرات یک آدم عادی که یکذره قراره از کامپیوتر سر در بیاره و کاربر این سایت جدید محسوب میشه 🙂

خب از اینجا شروع کنیم که توی نسخه قبلی یکی از چیزهایی که همیشه سوژه بود این بود که چرا از Drop-down List به عنوان منو و برای انتخاب فعالیت استفاده میشه! الان تحول این شکلی شده!!!

 

 

 

 

 

 

 

خب حالا اینکه خیلی مهم نیست و کاریه که از دستشون بر میومده! ضمن حفظ رویکرد قبلی، نوآوری هم کردن! اما بریم سروقت یکی از کاربردهای اصلی یک همچین سامانه‌ای که انتقال وجه باشه! چند تا مورد هیجان انگیز توی این فرم وجود داره که خیلی کنجکاو هستم استدلال پشت این موارد رو بشنوم. ظاهر فرم که خب میشه این شکل زیر؛ انتخاب حساب مبدا و مقصد و مبلغ و …

من بطور طبیعی میتونم از حسابهایی که دارم به بقیه حسابهای خودم یا حسابهای دیگران با استفاده از این فرم وجه انتقال بدم. ابهام اول وقتی بوجود میاد که بخواد حساب مبدا و مقصد رو از بین حسابهای خودم انتخاب کنم! دوستان زحمت کشیدن و این حسابهای خودم رو برحسب اینکه مثلا حساب از نوع قرض‌الحسنه است یا چیز دیگه ای دسته بندی کردن و حسابها رو توی تبهای جدا جدا نشون میدن! پس اول باید فکر کنی که حسابت نوعش چی بود و بعد بتونی به عنوان مبدا یا مقصد انتقال وجه انتخابش کنی!

واقعا نوع حساب برای من مهمه که این دسته بندی و تفکیک باید انجام بشه؟؟

از هزار سال پیش برای راحتی امکان جستجو و دسترسی به اقلام اطلاعاتی، امکانی بود که کاربر موقع تایپ کردن توی فضای مربوطه بتونه لیستی از گزینه های مشابه با عبارت تایپ شده رو هم ببینه که مثلا توی این فرم میتونه تایپ کردن بخشی از شماره حساب یا کارت حساب مقصد باشه! علیرغم اینکه این امکان یک چیز خیلی ابتدایی و اولیه هستش و حتی توی نسخه قبلی سایت هم وجود داشت اما توی نسخه جدید شما یا باید کل شماره حساب رو تایپ کنی یا از توی لیست حسابهای ذخیره شده قبلیت بگردی و پیداش کنی!!

شیرین کاری بعدی بعد از انجام حواله خودش رو نشون میده! اونم دریافت رسید حواله هستش 🙂

خب، این صفحه ای هست که بعد از انجام حواله باهاش مواجه میشین! توی نسخه قبلی یکی دوتا لینک و کلید میدیدین که میتونستید انتخاب کنید که فایل رسید رو دانلود کنید یا نسخه مناسب برای پرینت رو مشاهده کنید. الان کجا رفتن اونها؟ اگه پیدا کردین؟؟ خب ظاهرا خواستن یک تست هوش هم از کاربرا انجام بدن!!! بله اون سه نقطه‌ای که گوشه بالای سمت چپ تصویر میبینید جواب این تست هوش هست. اگر روش کلیک کنید یک منویی باز میشه که میگه PDF رسید رو میخواین یا پرینتش رو که خب به احتمالا ۹۹% اولین باری که اینرو استفاده کنید برابر هست با رسیدی که از دست میره چون Pop-up Blocker مرورگر جلوش رو میگیره و اگر بعدش بهش بگین که اجازه بده هم دردی رو دوا نمیکنه چون سایت بانک شما رو میندازه بیرون که دوباره لاگین کنید و طبیعتا دیگه نمیتونید اون رسید رو دانلود کنید.

دیگه خیلی حوصله تون رو سر نبرم! آخریش رو هم که پررنگ روی اعصاب بود رو هم بگم و شما رو به خدا بسپارم 😉 یک امکانی داریم به اسم “دریافت فایل گردش حساب” که دیگه از اسمش معلومه چه کار میکنه؛ شما بازه زمانی براش تعریف میکنی و فرمتی که میخوای (بین PDF، HTML و CSV) رو انتخاب میکنی یک فایل بهت میده؛ خب من همیشه برای اینکه مثلا یک جمعبندی مالی بتونم انجام بدم نسخه HTML رو دانلود میکردم و کپیش میکردم توی Excel چون خب همه میدونن که ساختار و قیافه CSV خیلی داغونه و همچین کاربردی هم نیست باید توی اکسل کلی باهاش ور بریم تا مرتب بشه. اگر هم PDF دانلود میکنی که خب معلومه میخوای پرینت بگیری! حالا دوستان لطف کردن، ضمن اینکه برای PDF صفحه‌بندی درست کردن و الان دیگه شما یک فایل مرتب میبینی که بصورت افقی صفحه‌بندی شده و آماده پرینت هستش اما آخه چرا دیگه HTML رو صفحه‌بندی کردی برادر من؟ خواهر من؟ دوست عزیز؟؟ الان که HTML رو دانلود میکنی در اصل یک فایل میبینی که مثلا توش ۱۰ تا جدول جدا جدا اومده که قراره هرکدوم توی یک صفحه قبل پرینت باشه 🙁 اما خب منطقا اونی که میخواسته پرینت کنه که خب PDF رو میگرفته و نه HTML رو!!

خلاصه که اگر شما درک کردین چرا محصول یک شرکت یا سازمانی با چندصد نفر نیروی متخصص IT (و البته پرادعا) میشه یک همچین چیزایی، به من هم یک فیدبک بدین و خانواده‌ای رو از نگرانی دربیارین 😀

دیدگاه‌ها

  1. فتاح

    واقعا زدید توی خال اقای ایزدی من همیشه وقتی به این سایتها سر میزنم و جدیدا هم به سایت شرکت مخابرات میرم برای شکایت یا تخلیه خط که تا الان اصلا نتونستنم یک لینک درست با Seo درحد خیلی کم پیدا کنم که برم داخل پنلم. بعد این شرکت ها این پروژه های بزرگ به اصطلاح رو میدن به پسرکوچولوی اقای معاون فلان که کارشم به قول باباش خیلی خوبه.و یک سری افراد که دلال هستن که به پست خودمم خوردن چون خودم برنامه نویسم.میان این پروژه ها رو با قیمت بالا میگیرن و ۵درصد رو میدن به برنامه نویس و این پروژه سایت مخابرات در عرض ۷روز انجام میشه. 🙂 و دوست دلال یک پول شیرین میزنه به جیب و یه درصدی به رابط IT اون شرکت میده.و همه چی ختم به خیر میشه اقای رئیسم که خوشحاله کار علمی کردن و با یه درخواست یه شیرینی چرب از حساب اداره برمیداره. کلا لاف میزنن که ما خدمات میدیم به مرد دیگه سیاسی نمی کنم که این اداره ها صاحب نداره ولی متخصص یا مدیر IT یک اداره نمی تونه یه برنامه افیس رو نصب کنه چه برسه به طراحی پروژه های اینطوری. حیفه پول این پروژه ها رو برون سپاری کنن میدن پسر اقای فلانی بخوره حلال باباش باشه. 🙂 چقدر حرف زدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.